tisdag 27 juni 2017

Min odlingslycka

God förmiddag!


Idag får ni hänga med ut i vår trädgård. Jag har ett lite kluvet förhållande till trädgården, jag ska förklara. Jag älskar egentligen blommor och har till och med funderat på att bli florist. Innan barnen så fixade vi ganska mycket i trädgården, hade en liten damm med tillhörande växter, både nyköpta och plantor från släkt och vänner. Sedan kom barnen, och trädgården kändes bara övermäktig. Mannen drog igång ett stort grönsaksland där vi odlade potatis och grönsaker till tre familjer. Men jag kände bara att jag inte hade tid, och den lilla tid som var min hade jag inte tid att lägga där. Tyvärr. Landet lades igen, rabatter likaså (trädgårdsdamm och tre små barn gick inte alls ihop kändes det som)

Men så hände något.
Barnen blev större och mer självgående. Vi skaffade hönor. Trädgården och lusten att vara där vaknade upp igen. Så härligt! Känner mig så glad när jag går och påtar, drömmer och planerar.

Vid det nya hönshuset ska en stor rabatt anläggas. Pioner, syrenhortensia, fläder, syrener, lavendel, näva, smultron, löjtnanshjärtan, snöbollsbuske, förgätmigej och rosor av olika slag står och väntar tålmodigt. 
Det kliar i fingrarna. Snart är det dags!
Min tanke är att rabatten både ska dofta, vara vacker och dölja lite nät vid hönsgården. Praktiskt, estetiskt och vackert.


Jag är ju inte färdig, som ni förstår, men idag tänkte jag visa bilder från en annan hörna av trädgården. Pionrabatten.


Välkomna!



Frukosten är framdukad




Sarah Bernhardt



Herr hund trivs utmärkt här! Till höger, min lilla rabatt med marktäckande rosor, smultron och lavendel.





Syrenhäcken ska klippas nästa helg. Det finns alltid något att göra. Precis som det ska vara.
Man blir aldrig färdig - på ett positivt sätt!

Ha en fin dag!

Kram
a

Inga kommentarer: