tisdag 24 januari 2017

Semesterlängtan

Hej!

Då var det plötsligt tisdag, var tar dagarna vägen?

Måndag
Tisdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
*blink*
Måndag

Ungefär så. Och ungefär så fort gick resan till Island och USA som vi längtat så efter! Först går man och längtar och längtar och räknar ner. Ungefär en vecka innan avresa vill jag stanna tiden, dels för att man vet ju exakt hur fort tiden går när man reser bort. Innan man vet ordet av är man hemma i kylan med smutstvätt from hell som någon sorts hämnd för att man haft det för bra.
Min andra motivering för att stanna tiden är att jag alltid vill göra en massa innan vi åker. Bädda rent i sängar. Tvätta handdukar. Städa. Bada och klippa hunden. Putsa fönster. Förbereda sånt som kan vara aktuellt när vi kommer hem, som är lätt att glömma när huvudet är inställt på semesterläge. 
Och så packa då såklart. Helst vill jag göra alltihop precis innan avfärd så att allt är rent och fräscht hemma. Mission impossible, såklart, kanske är det någon som känner igen sig?
Jag har börjat kika igenom bilderna, och tänkte att ni kanske också vill se?

Vi började med en hastig tur till Island. En jättehäftig - om än lite för kort - upplevelse! Landskapet var som man tänker sig på månen ungefär. Väldigt stenigt, väldigt annorlunda.

 
När vi vaknade på morgonen hade det snöat, och det kändes väldigt märkligt att veta att vi skulle bada utomhus efter frukost?! Barnen tittade på oss som om vi förlorat förståndet på riktigt när vi duschade och gjorde oss klara. Vattnet vid Blå Lagunen var väldigt speciellt, jag hade tänkt fota massor, men jag var rädd att kameran skulle ta skada så den fick mestadels stanna i omklädningsrummet.



Vattnet var ljuvligt och alldeles badkarsvarmt. En otroligt annorlunda och häftig upplevelse! Man blev bjuden på en varsin drink, och överallt fanns folk som erbjöd en att göra ansiktsmask. Vi var urtjusiga vill jag lova :-D


På väg därifrån stannade vi till vid Hallgrímskirkja som med sitt speciella utseende blir ett av Islands mest kända landmärken. 




Jag kan inte riktigt beskriva kyrkan, den ser kanske inte så charmig ut, men jag gillade den (och inte bara den. Jag gillade hela landet! Kan absolut tänka mig att åka tillbaka!)



Vi hittade en jättehygglig taxichaufför som körde oss runt och visade Reykjavik, och han hjälpte oss också att boka bord på restaurang Perlan.



Perlan snurrar ett varv på en timma, så dagtid bjuds man på en fantastisk utsikt över staden. När vi var där var det mörkt, så vi upplevde inte utsikten så mycket, men hela restaurangen var väldigt smakfull och snygg. Här ser vi glastaket från insidan.

Som sagt, besöket av kort men intensivt. Redan dagen efter bar det av mot Orlando. Det får bli ett eget inlägg!

Ha en fin dag!
kram
a

Inga kommentarer: