måndag 11 september 2017

Skogsdoft

Hej!

Så var det måndag igen!
Helgerna försvinner i ett rasande tempo tycker jag. Både fredag eftermiddag, lördag och söndag gick till projekt hönshus. Jag har tappat hoppet om "till helgen är det nog klart" utan det får ta den tid det tar helt enkelt. Det är inte så jättemycket kvar, men allt hänger på hur det flyter på med väder och vind och barnens aktiviteter inte att förglömma. Till helgen vankas fotboll både lördag och söndag och då blir det ju stiltje här hemma.
Men, i helgen har det i alla fall hänt mycket, och det är inte heller att förglömma!

Jag har ägnat mig åt att lägga stenar, dels för att hönorna inte ska sandbada i rabatten men jag hoppas också att det kan avskräcka en och en annan räv. Det är ju lite krångligare med tunga stenar än bara jord. Nätet runt är också nedgrävt en bit, så vi har i alla fall gjort allt vi kan för att hönorna ska gå säkra. Dessutom tycker jag det är himla fint med runda stenar! Idag cyklade jag hem med cykelkorgen full. Det ser nog stolligt ut, men det får man ta. Mötte en av mina bästa vänner idag och hon blev nästan rädd först och undrade vem som höll på att böka runt i kanten av en cykelväg. Tur att hon känner mig, men hon undrar nog hur det står till ibland.
I somras möttes vi på en badstrand när jag var i full fart med att ordna kalas för en av L's bästa vänner. Det var pompoms, stora rosa lupinbuketter och stora filtar och grejer mitt på stranden bland alla badgäster.
Visst tittar folk ibland, men ska det va' så ska det :-) Och den gången tror jag att födelsedagsbarnet tyckte att det var roligt och det är ju det enda viktiga tycker jag!

Hur som helst. Någon tur till skogen har vi också hunnit med. Men det var dåligt med svamplycka, i alla fall för min del. Det räckte med nöd och näppe till några varma mackor med kantarellstuvning till lunch igår. Jag kan ju knepen egentligen, blandskog, gärna en liten sluttning. Inte för torrt. Men ändå uteblir wowkänslan. Någon vänlig läsare som vill dela med sig av sina bästa knep? Då jag inte är kunnig på sorter så vill jag bara välja säkra kort, och säkra kort för mig är bara kantareller och karl johan. Men det är fint så!

Och hur som helst så gillar jag skogsdoften. Finns det något friskare? Jag tror att jag uppskattar den mer och mer ju äldre jag blir. Men, jag ska inte sticka under stolen med att jag gärna skulle ha korgen full på hemvägen.




Ha en fin dag alla!
Kram
a

Inga kommentarer: