onsdag 6 september 2017

Full fart!

Hej på er!

Det var lite dåligt med uppdateringar här inne för tillfället...
Det beror först och främst på att all ledig tid läggs på hönshuset som snart är färdigt. 
Och så har alla barnens aktiviteter dragit igång.
Som det ser ut just nu är det bara fredagarna som ingen av dem har något som kräver hämtning och lämning. Men det är roligt, och jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt!

 I helgen anlade vi en rabatt intill hönsgården, tanken är att lite av gallret ska döljas och växterna ska skapa både skugga för hönorna och vara vackra för oss förstås.
Tyvärr så är det mest nygrävt och överblommat just nu.
Inte så charmigt. Till våren kanske?

Jag har fotat lite glimtar från trädgården, här kommer de!



Rosor. Har satt både New Dawn, Swany och någon mer sort som jag inte kommer på namnet på just nu.
Sedan har vi planterat pioner! Och klematis. Hortensia. Lavendel.
Hoppas de klarar vintern trots att de inte hunnit rota sig ordentligt.



Hönor. Hon till vänster, Ingalill, är så himla rolig. Hon är jättesocial och är helst där vi är. När vi gräver, så gräver hon. När vi promenerar, så promenerar hon.
När det är matdags är hon  A L L T I D  först i kö :-D

När det gäller hönorna, så går de oftast fritt i trädgården på dagarna. Tack vare att jag jobbar hemifrån, så funkar det.
Vi har än så länge *peppar peppar* varit förskonade från rovdjur. Och om det mot förmodan skulle hända någonting, så ska jag försöka påminna mig själv om att de levt lyckliga, fria liv. Vi har ju en hönsgård också förstås, för det funkar inte alltid att ha dem gåendes fritt. Men så ofta det går, vill jag ha dem fritt.
De blir lyckligast då.



Lilla Kråkan, suddig men söt. Det här är också en riktigt trevlig liten fröken, hon går och småpratar hela tiden. Vi är så glada över att hon är piggare igen, hon har varit lite halvkrassligt innan och har bott i garaget. Men nu är det full fart igen!


Just nu letar jag stenar överallt! Ska lägga runt rabatten vid hönshuset så hönorna inte kan skapa sandbad överallt..! Det är lite jobb med att samla, släpa hem och lägga ut, men det blir fint!


Detaljbild på hönshuset. Jag vet inte vad det är med mig och halvfärdiga projekt alltså, det är trevligt hos andra och det stör mig inte alls att det är rörigt och byggskräp och jord.
Men hos mig själv...not so much!
 

Hönorna ruggar just nu, och det blir väldigt lite ägg. Ibland inga alls. Ibland ett par tre stycken, pyttesmå runda, varma i våra reden. Fjädrar överallt. Det är nytt för oss, det här med hönor. Men vi lär känna varandra bättre och bättre dag för dag.

Nu ska vi göra oss klara för ikväll är det orientering minsann.
Och barnen är redan mycket bättre än vad jag själv någonsin var. Vilken tur att de inte ärvde mitt dåliga lokalsinne ;-)

Ha en fin kväll!

Kram
a

Inga kommentarer: