tisdag 23 maj 2017

När mannen fyller år - och att känna sig lite som Mandelmanns

Hej tisdag!

Härligt med solsken även om det är kallt ute. Jag tog faktiskt in blommorna över natten, det var så kallt igår kväll så jag trodde att det kunde bli risk för frost. Så verkar inte ha varit fallet, men bättre att vara på den säkra sidan.
Igår firade vi födelsedag hos oss. Bästa M fyllde år. Hur många är dock oklart. Jag röstar för 33, max! :-)

Vi som känner honom vet att han inte är någon bokslukare. Men de här titlarna gick bara inte att motstå. Dels för att vi båda gillar Mandelmanns och deras tänk, även om alla idéer självklart inte är genomförbara hos oss. Men tänket är inte så fel ändå.


Jag kände mig lite som Marie Mandelmann igår när jag stod i köket och vispade marängsmet till tårtan. Det var ju köpta ägg förstås, men nästa år kanske vi har egna! Använde vitan till marängen, gjorde glass av gulan och - det är här Mandelmanns kommer in - så pressade jag i egenodlad citron i smeten :-)

Tårtan är lätt att göra, och det är fräscht med alla bär till den söta marängen. Kladdigt, men gott!




Flaggan i topp, såklart!




Bilderna kommer lite hejsan hoppsan. Först tårta och sedan varmrätt. Det bjuder jag på. Vi gjorde det enkelt för oss och köpte pizza. Mycket smidigt och uppskattat av alla.

Nu är det dags att ta tag i dagen!

Kram
a


Inga kommentarer: