måndag 8 maj 2017

HÖNOR ELLER INTE HÖNOR

(inlägget innehåller adlinks)

Hej på er!

Ja, så var det det där med hönor. Att ha dem eller inte.
Det är frågan.

Jag gick med i en facebookgrupp om hönor i fredags. Jättebra, man får många bra tips....samtidigt som man får läsa om nackdelarna. Kvalster, loppor, ägg som inte är som de ska, hönor och kycklingar som hackar på varandra osv. Jag är en sån där som byter kanal om djurprogrammet på tv visar en attack där man vet att det ena djuret inte kommer levande ur. Det är ju naturens gång, självklart och helt naturligt, men jag har ändå svårt att se det.
Kanske är det en vanesak? Man kommer in i det, och sedan tänker man inte så mycket på det. Det är som det är.
Eller så gör man inte det...

Jag önskar också att vi hade ett annat hönshus. Nu är det lekstugan som ryker, och det är min gamla, som pappa byggde till mig innan jag föddes. Som vi åkte till Värmland och köpte tillbaka när T var bebis. Som visserligen sett sina bästa dagar, och som kanske ändå inte överlever till barnbarnen. Kanske bättre att den får hänga med som hönshus än inte alls, nu när barnen börjat bli större?
Det känns förstås avlägset att tänka på barnbarn nu, äldsta tjejen är trots allt inte ens tonåring (även om det känns så ibland!) Kanske bättre att den får hänga med som hönshus än inte alls, nu när barnen börjat bli större?

Jag tänker också på om den är svårskött. Det är lågt i tak. Kanske inte är någon höjdare att gå där inne som en ostbåge på vintern och försöka städa. Typiskt mig, jag tänker för mycket :-)


Foderautomat från Granngården i deras nya, gammaldags serie med det passande namnet Agda

En vindflöjel i form av en tupp känns ju som ett måste.
Bildkälla: Pinterest

Vattenautomat från Granngården i samma serie som foderautomaten ovan

Äggkorg från Granngården

Lantlig tavla. Bildkälla: Pinterest

Äggkopp från Rörstrands serie Swedish Grace. Vi har den här serien och den är så himla stilren och fin. Har inga äggkoppar dock. Måste införskaffa :-)

Kycklingar. Bildkälla: Pinterest

Windstopperjacka från Engelbert Strauss. Älskar windstoppers, bästa jackorna, köper dem jämt till barnen, men de är minst lika bra till oss vuxna!

Hönsfoder från Granngården




Kollage jag satt ihop med bilder från Pinterest. Så himla fint och mysigt!! Älskar bilden med klätterrosorna. Och skyltarna! Och färgerna på äggen....ljuvliga! En av bilderna vet jag tillhör Lotta, Mitt liv på Landet.

Nu kommer mitt gäng hem från skolan! Ser fram emot det för fyyy vad det har varit ruggigt och trist idag. Då är det extra skönt att hämta hem dem till värmen tycker jag.

Må så gott!

Kram
a

Inga kommentarer: